Thursday 2 June 2011

SAHABAT VS KEKASIH

Anda ada kekasih? Anda ada sahabat baik berlainan jantina? siapa yang lebih penting? si dia atau sahabat anda? Ada yang mengatakan kekasih lebih penting kerana dia sayangkan anda, dialah nyawa anda, semuanya dia. Bagaimana dengan sahabat anda? adakah anda akan melupakan sahabat anda bila anda sudah mempunyai kekasih hati?

Bagi saya dua-dua pun penting. Dan saya punya kedua-duanya. Saya ada sahabat lelaki dan saya juga punya kekasih. Sahabat saya memang baik. Dan kami kenal sejak dari sekolah rendah lagi. Berpisah semasa sekolah menengah, dan bertemu semula selepas masing-masing sudah dewasa dan punyai kehidupan masing-masing. Tapi kami rapat, dialah teman saya, penghibur saya, penyokong saya dalam menghadapi suka-duka kehidupan di kota ini. Tapi semuanya berubah sejak saya mempunyai kekasih hati. Agaknya silap saya juga, terlampau asyik di buai cinta, saya abaikan dia, sedangkan saya tau, dia kesunyian...

Sekarang dia dah pergi, dia marah sangat2 pada saya agaknya, tak mahu angkat call, xmahu balas mesej, dan paling teruk, dia remove saya dari friend list dia kat FB. Sedih saya...tak tau macam mana nak pujuk dia lagi. Saya pasrahlah, mungkin dia perlukan masa, insyaallah kami akan berkawan semula nanti.

Kekasih saya pulak dah semakin jarang luangkan masa dengan saya, kalau dulu, setiap hari ada mesej, call, sekarang seminggu sekali pun susah. Tapi takpelah, saya pasrah jugak, mungkin ini ujian dan pengajaran bagi saya. Jangan abaikan sahabat walaupun ada kekasih. Kita perlukan kedua-duanya sekali. Ingatlah, jangan kerana kekasih, anda abaikan sahabat anda, jangan pula anda terlalu mengutamakan sahabat anda, nanti kekasih hati cemburu pula, perang segi tiga nanti jadinya. Pandai-pandailah anda seimbangkan kedua-duanya. Mereka juga manusia biasa yang perlu dijaga hatinya, macam anda juga...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...