Sunday 12 June 2011

IBU

Hari ni aku nak cerita kisah Rizman(again, bukan nama sebenar). Rizman ni dah besar, 25 tahun umurnya, bujang, anak no.2. Dia ni baik, kawan yang baik, anak yang baik, memang baiklah. Tapi aku tengok dia ni selalu tak puas hati dengan mak dia. Dia takdelah pernah melawan cakap dia, tinggi suara dengan mak dia macam kebanyakan anak-anak zaman sekarang, tapi dia selalu mengadu dengan kawan-kawan yang dia tak puas hati dengan mak dia.

1. Umur dia dah 25, dah ada kerja tetap, dah stabil la kata orang. Dia nak duduk bujang, nak privacy katanya. Mak dia kata - "Tak payahlah, nanti sakit pening kau sape nak tengok, makan minum kau sape nak jaga, nanti langsung kau tak balik jenguk mak ayah kat rumah ni.

Jadi dia batalkan hasrat dia. Dia masih lagi duduk rumah mak ayah dia.

2. Dia nak beli motor baru. Sebab motor yang sekarang ni ayah dia yang belikan, dia nak bagi adik dia pakai. Mak dia kata - "Tak payah nak beli-beli motor baru, motor yang ada tu pun tak terjaga, ada hati nak beli motor baru."

Dia pun tak jadi beli motor baru. Dia masih lagi pakai motor yang ayah dia belikan tu.

3. Dia nak beli kereta. Dia ada kereta, tapi tu mak dia punya, jadi dia nak beli kereta sendiri, senang kalau dia nak jalan jauh-jauh. Mak dia kata - "Tak payah nak mengada beli kereta. Kereta kan dah ada." "Tapi kereta tu mak punya." Mampu ke nak pakai kereta? nak bayar bulan-bulan? motor tu pun selalu sangkut nak bayar road tax"(Padahal baru sekali lambat re-new road tax. Itu pun dah settle.)

Dia pun tak lawan cakap mak dia, tapi dia masih tetap nak beli kereta tu, memang dia berkenan sangat kereta tu. Sekarang dia dalam proses pujuk mak dia untuk terima idea dia nak beli kereta tu.

Yang ni kemuncaknya(kot)....Dia bercinta dengan Nani(bukan nama sebenar). Dan dia rasa memang dia dah sedia nak kahwin, dan dah sampai masa dia tamatkan zaman bujangnya. Tapi, sekali lagi, mak dia tak setuju dengan idea dia ni. Sebab Nanie ni ada title "Miss J"....Korang tau kan.....ibu tunggal.....

Dia dah cerita dengan Nanie. Mak dia tak sukakan hubungan diorang. Mak dia suruh tinggalkan Nanie, cari orang lain. Dia dah pening. "Apalah mak aku ni, semua tak boleh, semua tak kena. pening betullah." Dia nak sangat bawa Nanie jumpa mak dia, tapi Nanie tak nak. Nanie kata dia tak mahu Rizman dan mak dia gaduh lagi sebab dia. "Biarlah mak tu sejuk dulu. Sekarang mungkin dia tak suka, kita doakanlah supaya terbuka pintu hati dia untuk terima hubungan kita."

Sampai sekarang mereka masih belum kahwin, sebab mak Rizman masih belum dapat terima yang anaknya berkenan dengan Miss J. Rizman masih tunggu bila mak dia dapat terima Nanie. "Aku dah nak kahwin ni mak oiii...tolongla bagi aku kahwin dengan Nanie..." Dia cakap dalam hati ajela....nak cakap depan-depan, tak sanggup dia...takkan nak cakap macam tu dengan mak kan....

Pada aku kan, mak Rizman ni bersikap macam tu sebab dia amat sayangkan Rizman.

-Dia tak bagi Rizman duduk bujang sebab dia nak tengok Rizman hari-hari depan matanya.

-Dia tak bagi Rizman beli motor dan kereta sendiri sebab kalau Rizman ada kenderaan sendiri, panjanglah langkah dia ni nanti. Mula lah jalan jauh-jauh tak balik rumah. Risaulah dia.

-Dia tak bagi Rizman kahwin dengan Nanie. Aku rasa bukan sebab dia tak boleh terima Nanie. Tapi dia masih belum bersedia nak kehilangan Rizman. Bila dah kahwin, dia kena kongsi Rizman dengan Nanie. Dan dia masih belum sedia untuk itu....

PADA AKU, MAK RIZMAN NI MUNGKIN NAMPAK MACAM MENGONGKONG RIZMAN, TAPI ITULAH KASIH SAYANG SEORANG IBU. RIZMAN MUNGKIN TAK NAMPAK SEMUA NI, TAPI AKU YANG TAKDE MAK NI BOLEH RASAKAN KASIH SAYANG MAK DIA YANG MENDALAM PADA DIA. SETIAP TINDAKAN DAN KATA-KATA IBU ITU BERSEBAB. TAPI AKU TENGOK ZAMAN SEKARANG RAMAI ANAK-ANAK YANG SUKA MEMBANGAKANG CAKAP IBU DIORANG, TENGKING, ITU BELUM KIRA YANG PUKUL, BUANG IBU TEPI JALAN. SEDIH AKU TENGOK ORANG YANG MEMPERLAKUKAN IBU SAMPAI MACAM TU SEKALI. INGATLAH, SYURGA KAN BAWAH TAPAK KAKI IBU. BERSYUKURLAH KORANG SEBAB MASIH ADA IBU, AKU YANG DAH TAKDE IBU NI CUMA DAPAT TUMPANG KASIH DENGAN IBU KAWAN-KAWAN AKU. BERBAKTILAH SELAGI ADA KESEMPATAN. JANGAN NANTI DAH KEHILANGAN IBU, BARU NAK MENYESAL. MASA TU DAH TA\K GUNA DAH......aku sedih setiap kali dengar lagu ni : http://youtu.be/UOtQxlccDXs

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...