Sunday 12 June 2011

PEKIDA? ape tuh? sejenis kuih ke?

Kali ni entry aku mungkin agak sensitif bagi sesetengah pihak. Kan sekarang tengah heboh isu PEKIDA nak saman penerbit KL Gangster dan Kongsi gara-gara penggunaan frasa ABG LONG dan AYAHANDA. Aku merasa terpanggil nak tulis pasal isu ni.

1. Kenapa sampai nak main saman-saman bagai? Kan pengarah dua-dua filem tu dah kata itu cerita semata, yang korang nak terasa tu apsal? sampai nak saman-saman? Nampak sangat PEKIDA ni nak cari glamour.

2. Kalau diorang kata filem tu mendedahkan kod rahsia pertubuhan diorang, apa yang aku tahu, frasa ABG LONG dan AYAHANDA tu bukan lagi kod rahsia, semua orang pun tahu, budak-budak sekolah rendah pun tahu pasal ABG LONG dan AYAHANDA ni.

Kalau nak ikutkan PEKIDA adalah pertubuhan yang memperjuagkan agama islam, tapi yang aku tengok sekarang, kebanyakan ahli-ahli PEKIDA sendiri menggunakan nama PEKIDA untuk tunjuk kuasa, biar orang takut dengan diorang, orang macam ni lebih menjahanamkan bangsa dan agama.

Bila sebut PEKIDA mesti orang kaitkan dengan 3 line la, 77 lah, macam-macam lagilah, lepas tu konon dia kabel kuat la, jangan orang kacau sikit, ABG LONG turun, bawak samurai lah, apelah, kan itu meningkatkan gejala gangsterisme yang dah sedia menular di Malaysia ni.


Bekas suami aku dulu bangga sangat dengan 3line nya tu. Aku pun kadang-kadang naik meluat. Pantang silap sikit, ugut nak panggil ABG LONG la, AYAHANDA la, bawak samurai la, kononnya dia ni ada orang jaga la. Aku pun tak tau, tinggi sangat ke pangkat dia dalam PEKIDA tu? Tak pernah pulak aku nampak geng-gengnya. Kena marah dengan pakcik aku, menikus jugak dia...hehehehe....

Lepas tu, dulu masa zaman nakal-nakal aku, aku pernah kenal dengan seorang Pakcik ni, sampai sekarang aku tak tau nama dia. Mula-mula aku kenal dia, aku pelik sebab semua orang yang jumpa dia akan salam cium tangan. Aku ingatkan baguslah, orang muda hormat yang tua kan, tapi kalau yang muda sikit aje pada dia, rambut macam rockers, muka macam pengganas pun salam cium tangan, aku dah pelik. Tapi aku malas nak tanya banyak. Lepas tu aku dengar orang panggil dia ayahanda. Baru la aku tau, dia ni ada pangkat la jugak dalam PEKIDA tu.(agaknya) Kata orang, dia ni AYAHANDA Lembah Pantai. Yang aku pelik tu, kalau dia salah seorang orang tertinggi dalam pertubuhan yang memperjuangkan Islam, mestila dia kuat agama, solat tak tinggal. Ini tak, Minum arak kuat, lepas tu asyik tukar-tukar perempuan, siap langgan GRO pulak tu. Ayahanda ape tu namanya? Pelik-pelik.

Kadang-kadang aku rasa PEKIDA ni dah lari dari konsep sebenar. Orang yang join PEKIDA ni cuma nak glamour aje. Bangga sebab dia berada dalam satu pertubuhan yang dianggap besar dan menggerunkan. Tapi lepas tu, gunakan nama PEKIDA tu untuk kepentinganh sendiri, buat huru-hara sana sini.

Apalah yang nak dibanggakan sangat dengan join PEKIDA tu? kalau betul-betul ikhlas nak perjuangkan Islam, banyak lagi cara lain. Ini tak, solat 5 waktu pun belum tentu buat, lepas buat perkara-perkara yang Allah larang, minum arak, main perempuan, ada hati nak join pertubuhan yang dikatakan memperjuangkan Islam.

P/S : Ini pendapat peribadi aku, kalau ada yang terasa, nak marah, nak maki ke, silalah. Kalau ada yang tak pasal-pasal mengamuk-ngamuk kat blog aku ni, maknanya betullah kan? sebab orang yang beriman, dia takkan cepat marah bila dikritik, dia sabar dan menjawab setiap isu ni dengan bijak.

(AKU RASA PEKIDA MARAH SAMPAI NAK SAMAN-SAMAN PENERBIT KL GANGSTER DENGAN KONGSI SEBAB DIORANG MALU BILA JALAN CERITA FILEM TU DIORANG RASA ADA KENA-MENGENA DENGAN AHLI-AHLI DIORANG YANG SUKA BUAT HAL. KALAU TAK, BUAT APA NAK MARAH-MARAH, BETUL TAK?) LU LANGSI, LU MATI! http://youtu.be/hM8_NxC2M2c




3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...