Thursday, 16 June 2011

AMIR SAYANG UMI.....

Umi.....
Amir rasa seronok sangat bila dapat keluar tengok dunia ni. Cantik. Ada macam-macam benda, macam-macam warna. Tak sabarnya Amir nak belajar semua perkara. Umi jangan lupa ajar tau.

Amir suka tengok bila ayah dan umi seronok jaga Amir. Umi tak pernah merungut bila kena bangun tengah malam sebab Amir nak susu. Walaupun umi kerja. Amir tau bila balik kerja umi penat, tapi umi tetap senyum layan Amir. Amir sayang umi.

Tapi kan umi, kenapa Amir tengok ayah tak tolong umi pun? Masa mula-mula Amir keluar aje ayah tolong umi jaga Amir, lama-lama ayah dah tak peduli. Semua umi nak kena buat sendiri. Tapi mungkin ayah penat kerja agaknya kan? Ayah...tolongla umi sama, Amir tak pandai lagi nak buat semua ni sendiri, kesian umi, umi pun pergi kerja macam ayah jugak.

Umi, apa yang bising-bising ni? kan dah tengah malam? Amir tengah tidur pun terkejut dengar Umi dengan ayah bising-bising. Umi, kenapa umi menangis? ayah buat umi ke? ayah marah umi? ayah, kenapa ayah marah umi? kesian umi. Umi, ayah, janganlah gaduh-gaduh lagi. Jom la tidur. Amir takut tengok umi dan ayah macam ni.

Yeay...umi dah balik kerja. Sukanya Amir dapat main dengan umi. Yeay, ayah dah balik. Tapi kenapa ayah tak senyum dengan Amir macam umi buat? Ayah penat agaknya. Takpelah, nanti ayah dah tak penat kita main sama-sama yea. Eh, apa bising-bising lagi ni? Kenapa umi menangis lagi? ayah kenapa marah umi? Janganlah marah umi lagi. Ayah tak sayangkan umi ke? Umi, Amir takutlah ayah garang macam ni....Umi janganlah garang dengan Amir macam ayah yea...Eh, umi, ayah, kenapa rebut-rebut nak pegang Amir? sakitlah umi, ayah. Ayah janganlah tarik Amir dari umi macam ni, Amir kecil lagi. Sakitlah ayah...umi, tolonglah Amir.

Ayah! Kenapa pukul umi? kesian umi. Janganlah pukul umi lagi. Mesti umi sakit. Kenapa ayah buat umi macam tu? Ayah tak sayangkan umi dan Amir ke? Amir teringin nak rasa ayah peluk Amir, cium Amir, cakap perlahan-lahan dengan Amir. Eh, umi, ayah nak pergi mana? kenapa ayah bawa beg besar? Ayah keluar seorang? kenapa ayah tak bawak kita, umi? Kenapa ayah tinggalkan kita?

Umi, Amir dah lama tak nampak ayah. Kenapa ayah tak balik rumah? Ayah benci dengan kita ke umi? Ayah rasa susah ke jaga Amir? sebab tu ke ayah tinggalkan kita? Umi kemas-kemas barang ni kenapa? kita nak pindah yea?  Nanti kalau ayah balik macam mana dia nak jumpa kita? Tapi takpelah, Amir lagi suka duduk dengan umi, umi tak garang macam ayah, umi tak pernah marah Amir macam ayah.

Umi, selalunya umi tinggalkan Amir dengan Ibu Liza pagi-pagi, ptang-petang mesti umi ambil Amir balik rumah. Ni kenapa umi tak datang? hari dah malam, umi tak datang jemput Amir pun? Mungkin umi penat. Umi datang esok yea, Amir tunggu.

Umi, dah seminggu Amir tunggu. Umi tak datang pun. Amir rindukan umi. Umi datang ambil Amir pergi jalan-jalan, tapi lepas tu umi hantar Amir balik pada ibu. Umi, Amir nak balik rumah umi, Amir nak tidur dengan umi. Amir sedih sebab kena berpisah dengan umi. Amir nak duduk dengan umi.

Umi....
Amir tunggu umi datang ambil Amir tau. Kali ni kita balik rumah umi yea. Amir nak umi. Amir sayang umi.Amir ada ibu, tapi Amir nak umi juga.Umi pun mesti sayangkan Amir, kan. Amir tau umi kena kerja. Nak beli pampers Amir, susu Amir. Nanti umi datanglah yea, main dengan Amir, bawak Amir balik rumah umi.
Amir tunggu umi tau.

                                                                MUHAMMAD AMIR SAFWAN

4 comments:

  1. da ada anak tak reti jaga.
    x bagi anak, baru tau.
    kesian.

    ReplyDelete
  2. hmmm...kesian anak dia kan, bila bercerai, memang anak jadi mangsa. Ini kisah kawan saya...

    ReplyDelete
  3. kat luar sane ramai lagi yg mengharapkan untuk mendapat cahaya mata.. tapi kebanyakan org yg dah ade anak .. x pernah hargai anugrah yg tuhan dah bg kat die tu =(

    ReplyDelete
  4. tula....sesetengah manusia mungkin xsedar, si kecil tu pun ada perasaan, walaupun dia baru setahun jagung....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...