Monday 4 June 2012

kau dan adikku?? #8

Setelah Muaz pulang dari Phuket, Nurin belum berpeluang bertemu dengannya lagi, kerana kesibukan kerja. Kebetulan pula Zulaika pula datang bercuti lagi di rumahnya.

Muaz keluar dengan Zulaika berdua tanpa Nurin. Mulanya dia tidak kisah. Tapi nampaknya Zulaika telah mencuri perhatian Muaz dari Nurin. Nampaknya rancangannya berjaya, untuk cuba memasangkan Zulaika dan Muaz, tetapi melihat mereka berdua, hatinya menjadi sakit tiba-tiba. Dan dia tidak suka situasi ini. Dia tidak suka bila merasakan Muaz semakin jauh darinya. Sepatutnya Nurin sudah menjangkakan perkara ini awal-awal lagi.

Tapi dia cuba abaikan perasaan itu. Mungkin kerana selama ini dia sudah terbiasa rapat dengan Muaz, jadi mungkin perasaan itu sementara sahaja. Tetapi apabila satu malam, Muaz mengungkapkan kepada Nurin :

"Sebenarnya saya dah mula terpikat dengan dia.."

Perasaan Nurin berubah. Ada semacam perasaan tidak gembira dalam hatinya. Kenapa? dia tidak tahu, tapi dia memang tidak sukakan apa yang keluar dari mulut Muaz. Tapi dia berpura-pura senang di hadapan Muaz. Tapi kata Muaz dia perlukan masa untuk betul-betul mengenali Zulaika.

Mahu tak mahu, Nurin biarkan sahaja. Tak mungkin dia ingin jadi batu penghalang, kerana Zulaika juga sudah mula sukakan Muaz.

 Nampaknya hubungan Muaz dengan Zulaika semakin baik. Mereka makin mesra, namun Nurin makin memendam rasa. Cemburu yang meluap bila melihat Zuaikal bersemangat menceritakan hal Muaz. Namun  untuknya merosakkan kebahagiaan dan kegembiraan adiknya tidak mungkin sama sekali. Tambahan pula, dia yang bertanggungjawab mempertemukan mereka berdua.

Namun satu hari Muaz menyatakan yang dia tidak mampu untuk terus bersama Zulaika. Nurin terkejut, kerana sangkanya Muaz benar-benar sukakan Zulaika. Namun Muaz cuma mengatakan, memang dia sukakan Zulaika, dan dia gadis yang baik, tetapi ada sesuatu pada dirinya yang tidak dapat diterima oleh Muaz.

Nurin tidak mahu bertanya lanjut, kerana kata Muaz, dia sendiri yang akan menjelaskan kedudukan sebenar kepada Zulaika.  Nurin bimbang Zulaika terluka. Dan benar telahannya, Zulaika terluka dengan Muaz. Kerana dia sangat sukakan Muaz. Tetapi keputusan Muaz memang tidak boleh diubah lagi.

Maka Zulaika pulang ke Tanjung Malim dengan kekecewaan. Dia cuba lagi untuk menawan Muaz, tetapi Nurin menegahnya, bukan kerana dia juga sukakan Muaz, tetapi dia tidak suka melihat adiknya memperbodohkan diri sendiri demi seorang lelaki.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...