Thursday 28 June 2012

Aku dan KTM

Hari ni agenda aku pergi interview kat Sunway. Malam tadi plannye nak pergi pagi, sebab jauh nak kena travel dari Setapak ke Sunway. Tapi sedar-sedar je tengok jam dah pukul 9.30.

Pergh! terbaik. Ni sume salah Adam AF yang tak memasal datang dalam mimpi aku menyebabkan otak aku tak sampai hati nak suruh mata aku terbukak. Kenapa Adam AF yang datang? tak taula pulak aku. Padahal aku takdela minat sangat kat dia ni....

                                     ****************************************

Bila dah siap, aku gerak dari rumah aku naik Putra LRT sampai KL Sentral, kat situ ambik KTM Komuter ke Sunway. Settle interview, terus aku gerak balik. Dalam KTM ondaway ke KL Sentral tu, tetibe otak aku ter'flashback' masa zaman aku kecik-kecik. Pengalaman aku kali pertama naik KTM. Masa tu umur aku 7 tahun kot kalau tak silap.

Masa tu KTM takdelah secanggih macam sekarang ni. Time tu setau aku yang naif tu, kalau orang tu naik KTM, maknenye nak jalan jauh la tu. Sebab zaman tu kan KTM memang alternatif lain selain bas ekspres bagi orang yang nak travel jauh-jauh. Time tu pun KTM ada satu pattern je :



Sekarang ni, dah macam-macam design ada...






*********************************************

Okeh, mase tu kalau tak silap aku nak pergi Johor, ziarah sedara kat sana. Selalunya pergi naik kereta, tapi ntah ape angin family aku tetibe nak buat rombongan Mak Jah naik ketapi. Aku pulak seronokla dengar nak naik ketapi. First time kot. Pergi ramai-ramai, tapi yang aku tak puas hati tu, aku takde seat sendiri. Yela, masa tu, kanak-kanak umur 7 tahun ke bawah free, takde tiket, so, aku takde seat la. Jadi sepanjang-panjang perjalanan tu aku duk atas riba aje. Kejap riba orang ni, bila dah lenguh kang, tukar pulak riba orang lain. Begitulah aku sampailah ke Johor. Rase cam ketapi tu aku punye aje. Time tu aku kecik lagi, bile orang ramai tengok pun semua cam terhibur je dengan gelagat aku tu. Cuba kalau time umur camni aku kehulu kehilir camtu, mesti ada je yang akan sound, "Ko ni tak reti duk diam-diam ke?" takpun, "harap muka je cun, tapi sawan" (okeh, aku teka aje)

Bila terkenang-kenang time tu, aku tersengih sendiri. Tetibe aku terfikir, sebelum akak kat sebelah ni ingat aku ni tak betul, aku buat-buat kuarkan henset, buat-buat baca mesej. Cover line kena cemerlang...

"Stesen berikutnya, KL Sentral...KL Sentral...."

Suara pengumuman tu menandakan aku dah nak sampai. Chow dulu, nak balik tengok sinetron Putri yang ditukar...hehehe.....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...