Thursday 14 June 2012

cinta satu hala #10

Sejak pulang dari Gunung Tahan, Muaz belum bertemu dengan Nurin. Ini kerana dia terlalu sibuk dengan kuliahnya, dan aktivit kolejnya. Nurin pula sentiasa ternanti-nanti bila mereka dapat bertemu. Hanya sesekali sms dan panggilan yang menghubungkan mereka. Nurin merasakan yang dia makin luput di hati Muaz. Hanya kenangan mereka bersama jadi ingatan. Namun mungkin Muaz sudah melupakannya.

Hatinya meronta-ronta untuk memberitahu Muaz betapa dia merindui Muaz, dan saat-saat mereka bersama. Namun semua itu mustahil, kerana tak mungkin Muaz menerimanya. Dan mana mungkin Muaz faham debar hatinya. Maka Nurin pendamkan sahaja. Dia tidak mahu meluahkan isi hatinya pada Muaz kerana dia tidak mahu merosakkan perhubungan mereka. Tapi dia amat yakin, dari gaya Muaz, tidak mungkin Muaz punya rasa yang sama seperti hatinya. Walau apapun yang telah Nurin lakukan, belum mampu membuatnya istimewa di hati Muaz.

Maka dia membuat keputusan untuk mengalah. Lupakan Muaz. itu yang terbaik. Mungkin memang dia hanya sesuai untuk jadi seorang kakak pada Muaz. Bukan lebih dari itu. Namun itu semua amat sukar. Bukan tidak ada insan lain yang cuba untuk menawan hatinya, namun dia tidak mampu berkata ya untuk mereka.

Hafiz misalnya. Mereka sudah beberapa bulan berkawan, malah Nurin sempat meraikan harijadi Hafiz dengan cara yang cukup menyentuh hati Hafiz. mereka pernah meluangkan masa bersama, dan Hafiz juga ada mengungkap rasa hatinya pada Nurin. Namun hati Nurin berbelah bagi. Hafiz baik orangnya, tapi dia tidak mampu memandang Hafiz seperti memandang Muaz. Walaupun mereka meluangkan masa bersama, namun hatinya sentiasa membayangkan Muaz. Kadangkala Nurin merasa bersalah kerana seolah-olah mempermainkan perasaan Hafiz dan memberikannya harapan, tetapi dia tidak mampu untuk berterus terang. Memang tujuannya rapat dengan Hafiz untuk melupakan Muaz, namun dia tidak berjaya. Maka jalan terbaik untuk tidak terus membuatkan Hafiz hanyut dengan perasaannya, dia mengurangkan masanya dengan Hafiz.

Dan hingga kini rasa hatinya pada Muaz tetap sama. Dan Muaz juga masih seperti itu, tidak menyedari rasa kasih Nurin padanya. Nurin hanya memendam perasaan. Tidak juga mahu berterus terang dengan Muaz. Memang ia menyeksakan, namun Nurin tidak peduli. Baginya, rasa cinta itu tidak boleh dipaksa. dan dia hanya mahu melihat orang yang disayanginya bahagia, dan sekiranya bahagia Muaz bukan dengannya, tapi dengan insan lain, dia rela. Asalkan Muaz gembira....

Dan not RM10 pemberian Muaz masih ada dalam simpanan Nurin......




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...