Wednesday 20 June 2012

keluar malam


                                   
Kalau masa aku kecik-kecik dulu, mak ayah memang straight bab-bab waktu keberadaan anak kat luar ni. Dulu, aku, kalau sebelum nak keluar beriadah dengan kengkawan seangkatan, abah aku awal-awal dah bagi time limit dia, pukul 7 malam. Ertinya, kau pergila main sampai hujung taman sekalipun, nak main kejar-kejar sampai taman sebelah pun, at the end of the day, pukul 7 kau mesti dah ada dalam rumah. Kau lewat aje, haaa...rotan la makan dia. Time tu toksah mimpi la nak ngadu kat arwah mak, sebab nanti dia tolong tambah syarahan kat aku lagi ada.

Arwah mak aku siap menambah lagi, kata beliau, time senja ni, adalah time hantu setan keluar, keluar ke mana dan dari mana, tu aku tak tanya la sebab time aku tersangatla naif, cuma dengar dan angguk aje. Beliau kata lagi, kalau time senja-senja ni la bunian, jin, hantu suka kacau budak-budak macam aku, kadang dia sorok supaya takde sapa-sapa jumpa. Masa mula-mula diperhikayatkan dengan kisah tu, aku takut la jugak. Mana la tau tengah syok-syok main, kena sorok dek bunian kang, tak ke naya aku? macamane aku nak pegi sekolah nanti, kan...

Tapi itu time senja, bila malam, aku mengaji dengan sorang ustazah ni, rumah dia dekat je dengan rumah aku, tapi biasalah, budak-budak, tak kira lah, laki ke, perempuan je, sama je. Lepas ngaji, ada je aktiviti kitorang. Biasanya rutin kitorang main kejar-kejar depan rumah ustazah tu. Yelah, mak aku cakap hantu setan keluar time senja je, so bila malam mungkin diorang dah takde, kan. Itu tanggapan aku waktu tula. Punya leka, bila aku balik, abah aku dah standby depan pintu rumahla dengan muka serius macam polis buat road block tu. So lepas tu memang bernanah la telinga aku dengan kata-kata hikmah beliau. Cuma nasib baik sikit tak kena rotan. Jadi mak ngan abah aku tukar plan, dia suruh aku ngaji waktu siang ngan ustazah tu. Lepas balik sekolah. Sebab diorang tak nak anak perempuan kesayangan diorang ni berada di luar rumah malam-malam.

Tapi aku rasa tak effect pun plan diorang tu, sebab aku tetap macam biasa, lepas ngaji, pergi main. Lagi lama aku dapat main, sampai ke petang, baru nampak muka kat rumah. Tapi sebab siang abah aku takde, so selamat la sikit. Tapi keburukannya, sume homework aku terpaksa buat malam, sebab siang leka main. Kalau sikit tu, takpe, bila tiba datang angin cikgu aku sume subjek nak bagi homework, ha, masaklah aku nak menyiapkannya, dengan badan yang penat sebab main kejar-kejar, plus mata yang ngantuk aku siapkan jugak. Bila berlaku situasi tu, memang mak abah aku bergabung tenaga la menjatuhkan air muka aku sebagai kakak depan adik-adik aku. Time tu memang rasa cam nak lari rumah aje. Tapi aku tebalkan muka gak la, buat homework tu. Mak aku bila dah lewat sangat, dia memang tak tunggu, chow masuk tidur ngan adik aku yang no.4 tu, time tui dia sangat baby lagi. Maka abah aku la yang setia menemankan aku menyiapkan homework tu. Sampai tersengguk-sengguk dia menunggu aku. Time tu rasa bersalah pun ada, sebab susahkan abah aku kena tidur lewat,. Dah la pagi-pagi nak kena pegi kerja.

So, last sekali, abah aku membuat keputusan, berentikan aku ngaji ngan ustazah tu, so aku ngaji ngan dia je tiap-tiap malam lepas maghrib. Jadi lepas tu barula aku berdisiplin sikit. Balik sekolah, makan, buat homework dulu, baru keluar main,(tak siap homework = tak boleh keluar main)  lepas maghrib, mengaji, makan, tengok tv 1-2 cerita, pukul 10, tidur.

                                     ****************************************


Tapi bila dah besar panjang ni, aku faham kenapa mak abah aku sangat tak suka bila anak-anak ada kat luar waktu malam. Bila dah terbiasa keluar malam tanpa pengawasan mak ayah, lama-lama anak-anak terbiasa, lepas mula lah timbul masalah rempit, bohsia, dadah, kan...sebab sekarang ni, ada mak ayah yang tak ambil tau pun malam-malam anak dia buat apa kat luar. So aku syukur sangat sebab mak abah aku menetapkan peraturan itu pada aku. Alhamdulillah aku selamat dari gejala tu semua. Mungkin mak ayah zaman sekarang kena praktikkan apa yang mak ayah zaman dulu buat pada anak-anak mereka. Kalau ia membawa kebaikan pada anak-anak, itu bukan kolot, tapi still relevan, ok...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...