Wednesday 13 June 2012

tidak fahami #9

Sejak peristiwa itu Muaz sudah jarang berhubung dengan Zulaika. Zulaika mengalah, menurut kata Nurin, melepaskan Muaz. Muaz pula berkelakuan seperti tidak ada apa-apa yang berlaku. Nurin juga sama. Tapi sebenarnya jauh di sudut hati Nurin dia agak gembira Muaz dan Zulaika tidak bersatu. Tapi itu tidak bermakna dia akan terus mendekati Muaz untuk memenangi hatinya. Dia hanya mahu menjadi seseorang yang Muaz akan sentiasa cari, tak kira susah atau senang. Dia mahu menjadi orang yang dapat menceriakan hati Muaz.

Sayangnya Muaz tidak melihatnya begitu. Mungkin Muaz tidak memahaminya seperti dia memahami Muaz. Muaz sering tetsalah tafsir dirinya. Apa yang dilakukan untuk Muaz tidak memberi kesan di hati Muaz, kadangkala dianggap sekadar menyibuk. Nurin kadangkala rasa geram dengan Muaz kerana sering salah tafsir tentang dirinya. Kadangkala dia pelik dengan sikap Muaz, katanya dia sangat memahami Nurin, dan tahu isi hati dan apa yang difikirkan, namun dia sering tersalah tafsir apa yang keluar dari mulut Nurin, dan tindak tanduk Nurin. Tetapi Nurin selalunya mengalah sahaja dengan Muaz. Dia tidak mahu bertikam lidah dengan Muaz.

Masa berlalu, cuti Muaz hampir tamat. Dan seminggu sebelum Muaz memulakan kuliah, dia terlibat dengan ekspidisi mendaki Gunung Tahan anjuran Kelab Kembara Uniten. Malam terakhir sebelum Muaz bertolak, dia, Nurin, dan beberapa orang rakan mereka berkumpul di kedai makan tempat mereka selalu menghabiskan masa bersama. Nurin ingin sekali meluangkan masa selama mungkin dengan Muaz malam itu, namun, Muaz menerima panggilan daripada rakannya, yang memerlukan bantuannya. Oleh kerana hari sudah lewat, dan dia tidak dapat menghantar Nurin pulang seperti biasa, dia meminta salah seorang rakannya menhantar Nurin, dan menghulurkan not RM10 kepada Nurin, untuk duit minyak, katanya. Mulanya Nurin enggan menerimanya, namun setelah didesak, Nurin ambil juga. Nurin rasa berat hati untuk melepaskan Muaz pergi. Ada air mata bergenang. Namun dia tahankan supaya tidak menitis.

Petang esok, Nurin menghabiskan masanya merayau-rayau di kawasan sekitar rumahnya, dan kepalanya tidak henti-henti membayangkan Muaz. Tiba-tiba dia menerima panggilan dari Muaz.

"Kak, saya dalam bas ni, on the way ke Merapoh, akak tolong saya boleh?"

"tolong apa?"

"Tolong beli top up, boleh? urgent sangat ni.."

"Ok."

Maka Nurin bergegas mencari top up untuk Muaz. Mujur ada kedai Hotlink berdekatan.  Setelah 5 minit, dia menghubungi Muaz.

"Ha, dah dapat top up?"

"Dah, dah...thanks kak..akak kat mane ni?"

"Akak kat wangsa maju ni...jalan-jalan je.."

"Oh, yeke...dengan sape?"

"Sorang je.."

"Ooo...ok, ok..kak, thanks tau, thanks sangat.."

"Ok, dik.."

Nurin tersenyum memikirkan Muaz. Dia sanggup melakukan apa pun demi Muaz. Sungguh. Hanya Muaz yang tak mampu melihatnya.

Seminggu Muaz berada di Gunung Tahan. Seminggu juga Nurin sentiasa memikirkan, apa yang sedang dilakukan Muaz, bila Muaz akan pulang. Satu malam, Nurin menonton wayang dengan dua rakannya. Kisah romantis. Tiba-tiba ada panggilan dari Muaz. Nurin terkejut dan terus berlari keluar dari panggung, untuk menjawab panggilan Muaz. Muaz mengatakan dia baru turun dari Gunung Tahan dan malam itu, mereka akan bermalam di Taman Negara Rompin. Esoknya baru akan bertolak pulang ke Kuala Lumpur.

Nurin begitu gembira dengan panggilan Muaz. Maka dia tidak lagi dapat menumpukan perhatiannya pada filem yang sedang ditonton. Rakannya pelik dengan gelagat Nurin. Dia tidak sabar menunggu kepulangan Muaz.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...