Thursday 7 July 2011

PESANAN DAN PANTANG LARANG

Korang semua mesti biasa kan dengar pantang larang tok nenek, mak ayah, orang lama-lama nie....kadang-kadang ada sesuatu yang kita buat tu ditegur, melanggar pantang larang kata mereka. Aku pun masa kecik-kecik selalu gak disogok dengan adat, pantang larang ni. (kredit to en. zack sebab lepas singgah kat blog dia, baca en3 dia, aku terfikir nak buat en3 pasal ni...)

MAK AKU

Bila time makan, kadang-kadang dah habis makan nak tambah kali kedua, biasanya aku akan habiskan makanan dalam pinggan sebelum tambah. Mak aku pesan "Bila makan, kalau rasa nak tambah, jangan habiskan makanan dalam pinggan, biar ada baki sikit, pastu tambah la"

Aku tanya mak aku apa relevennya buat macam tu?
 Mak kata "Kan makanan tu rezeki, kalau licinkan pinggan sebelum tambah baru, macam putuskan rezeki, jadi, biar ada baki dalam pinggan, maka rezeki tak putus."


ABAH AKU

Masih lagi pasal makan. Abah pesan, bila makanan masuk dalam mulut, nak kunyah, mulut jangan buka. 


(gambar hiasan semata-mata)

Kata abah lagi, kalau nak kunyah makanan, mulut kena tutup. Sebabnya? Cuba korang kunyah makanan sambil mulut buka, kan berbunyi, orang keliling boleh dengar, kan kurang sopan. Kalau tutup mulut, kan tak dengar bunyi. Barulah sopan, kan...

TOK AKU

Dulu biasanya kalau baring meniarap nak tengok tv ke, baca buku ke, kaki mesti naik atas, silang. 



Aku tau, mesti ramai yang buat macam tu kan. Tapi tok aku cukup marah kalau nampak siapa-siapa yang baring macam tu. Dia kata, tak baik baring silang kaki, nanti mak kita cepat meninggal.Tapi aku ni stok degil punya, aku tak dengar cakap tok aku, sebab mak aku dah meninggal pun masa tu. So, aku memang tak percaya la. Dia cakap pun aku buat-buat dengar aje.


Satu lagi pesanan Tok aku. Kan kalau lepas hujan ada pelangi kan?


cantik kan? Bila dah nampak tu mesti tangan tu nak tunjuk-tunjuk kat pelangi tu. Tok aku cakap, tak boleh tunjuk kat pelangi tu. Nanti jari kita akan kudung katanya. Ha, yang ni aku termakan jugak kata-kata Tok aku. Yela, aku kecik lagi kan, mudah terpedaya kata orang. Aku pun tak pernah tunjuk lagi pelangi lepas dengar Tok aku cakap macam tu.

MAK SEDARA AKU

Ha...pesanan ni khusus untuk perempuan. Sebab kami adik beradik semua majoriti perempuan, seorang aje lelaki. So dia pesan pada kami, yang mana aku rasa aku nak share jugak dengan pembaca-pembaca perempuan. Open sikit yea....bila kita period @ datang bulan, pad yang kita guna tu, jangan buang di punca saluran air, contohnya sungai atau longkang. 


Sebab, kalau kita buang kat situ, nanti period kita takkan berhenti sehinggalah pad tu dibuang kat tempat lain.
Terpulanglah korang nak percaya atau tak. Tapi pada aku, pesanan ni wujud untuk mengingatkan kita kaum perempuan ni supaya menjaga kebersihan. Pad tu jangan buang merata-rata. Malu la kalau orang nampak. Sungai atau longkang tu kan macam kawasan terbuka. Betul tak? 

Itulah pesanan dan pantang larang yang disogokkan ke telinga kami adik beradik masa kecik-kecik dulu. Aku rasa ada antara pesanan kat atas ni yang korang pernah dengar kan? Nak percaya atau tak, terpulanglah. Tapi yang aku tau pesanan mak dan abah aku tu memang aku amalkan sampai sekarang.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...