Tuesday 15 May 2012

Sehati Sejiwa #5

Kadangkala Muaz mengeluh, ingatan tentang Fiza itu kembali menerjah fikirannya. Dia menceritakan pada Nurin  betapa Fiza itu seorang yang sangat sweet, manja, dan baik, tapi kadangkala sikapnya yang mengada-ngada itu merimaskan. Nurin pernah bertanya, tidakkah dia mahu memberikan peluang kedua kepada Fiza? Dia hanya mengatakan "enough is enough la kak. Bukan setakat peluang kedua, dah berkali-kali saya bagi dia peluang, tapi dia tetap ulang kesalahan yang sama." Ujarnya. Nurin memahami perasaannya, kerana dia juga pernah mengalami situasi yang sama. Kita boleh berikan peluang, tapi bila peluang itu disia-siakan, maka kita pun akan jadi bosan.

"Akak carikanlah calon untuk saya." Katanya. Nurin bertanyakan ciri-ciri gadis idamannya.

Muaz mahukan gadis yang sukakan aktiviti lasak, kerana dia sukakan aktiviti seperti hiking, trekking, climbing dan sebagainya.

Dia suka memancing, jadi dia mahukan gadis yang tak semestinya minat memancing, tetapi boleh terima hobi memancingnya itu.

Dia sukakan kucing, jadi dia mahu gadis pilihannya seorang pencinta kucing seperti beliau. Maka gadis-gadis yang takutkan kucing, yang ada asma atau alahan pada bulu kucing, memang tiada harapanlah.

Dia mahukan gadis yang bila berbual dan bercerita, akan membuatkan mindanya terbuka, tidak hanya sekadar bercerita hal-hal mengarut, bukan tidak boleh berbual kosong, tapi hanya sekadar selitan itu tidak mengapa.

Dia mahu gadis yang independent, tidak terlalu bergantung pada dirinya, dan punyai minat sendiri, tidak asyik mahu berkepit dengannya 24 jam.

Dia mahukan gadis yang boleh dijadikan tempat beliau meluahkan perasaan, berkongsi masalah, dan membolehkan dia rasa selesa dan terbuka untuk menerima apa sahaja.

Dia mahu gadis yang boleh menerima dirinya seadanya, tidak mengharap yang lebih atau bukan-bukan dari dirinya.

Mengejutkan bagi Nurin kerana ciri-ciri gadis pilihan Muaz sama seperti ciri-ciri lelaki pilihannya. Sangat sama.

Nurin sukakan aktiviti lasak. Hiking, climbing, trekking, apa sahaja aktiviti fizikal, maka Nurin mencari seseorang yang minat aktiviti lasak, supaya dia dapat teruskan minatnya walaupun sudah ada pasangan.

Nurin minat memancing, walaupun agak takut untuk memegang ikan hidup, tapi dia minat memancing sejak kecil. Lagipun bagi Nurin memancing mengajar erti kesabaran, sebab itu dia mencari lelaki yang suka memancing, ertinya lelaki itu penyabar.

Nurin memang pencinta kucing. Maka dia mencari lelaki yang juga pencinta kucing, supaya mereka boleh kongsi minat yang sama. Nurin pantang melihat kucing, memang dia geram melihat kecomelannya.

Dan Nurin mahukan lelaki yang bila dia bersembang dengannya, dia akan membuatkan mindanya terbuka. Tak kisahlah apa topik sekalipun. Kerana Nurin berfikiran terbuka, dan dia akui, kelebihannya ialah, dia boleh berbual dengan sesiapapun mengenai apa juga topik, dunia hiburan, ekonomi, sosial, politik, isu-isu semasa dunia, malahan isu bola sepak sekalipun. Jadi dia tidak mahulah lelaki yang hanya suka bercerita kosong sahaja, tak berkembang mindanya nanti.

Sama kan????


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...