Tuesday 8 May 2012

Kawan sekolah #1


Ini kisah dua insan, Muaz dan Nurin.

Nurin dan Muaz kenal  sejak dari sekolah menengah. Muaz muda dari Nurin, dan sememangnya dia memanggil Nurin "akak". Muaz  ketika itu di mata Nurin mempunyai peribadi yang......boleh tahan bagi seorang pelajar, seorang pengawas, one of the best student,  aktif bersukan, sentiasa bersongkok (well of course, songkok itu tidak melambangkan adakah beliau rajin solat. Haha....)

Selepas PMR, Muaz dapat tawaran ke sebuah sekolah berasrama penuh di Kuala Lumpur. (Top student, kan...) Dia memberitahu Nurin. Masa tu, handphone belum jadi keperluan utama bagi pelajar sekolah, facebook pun tak kenal lagi, apatah lagi twitter. Hari terakhir Muaz di sekolah itu, mereka bertukar-tukar alamat email dan nombor telefon rumah. Tapi Nurin tidak pernah menghubungi Muaz atau mengirim email kepadanya. Muaz juga begitu. Penghujung tahun 2005 mereka berpisah.

Masa berlalu. Nurin tidak pernah mendengar apa-apa berita dari Muaz. Sibuk menguruskan kehidupannya, seperti orang lain, kerja, urusan peribadi, dan sebagainya. Satu hari ketika sedang berfacebook, itu sekitar tahun 2010, Nurin masih dalam misi menjejak kembali sahabat lama di zaman sekolah. Tiba-tiba hatinya tergerak untuk menjejaki Muaz.

Jumpa! maka Nurin terus add Muaz, kebetulan Muaz juga sedang online ketika itu, terus approve request Nurin. Apa lagi, inilah masanya untuk jejak kasih...hehehe....mereka chat, bertanya khabar, bertukar-tukar cerita, sambil itu, Nurin teliti profile Muaz. Hmmm....student UNITEN, Mechanical Engineering. Sangat aktif dengan aktiviti luar. Memang dia begitu sejak zaman sekolah. Mereka bertukar-tukar nombor.

Kesibukan dengan tanggungjawab masing-masing menyebabkan mereka jarang dapat berhubung. Sesekali bila ada kelapangan Nurin kirimkan sms kepada Muaz. Tetapi jarang dapat bersembang panjang. Nurin pun tidak kisah sangat, kerana kehidupan peribadinya lebih memerlukan perhatiannya, mungkin Muaz juga begitu.










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...