Friday 18 May 2012

Aku senang bila kau gembira #6

Makin hari Nurin dan Muaz makin rapat. Hampir setiap hari mereka meluangkan masa bersama. Berbagai-bagai cerita mereka kongsi. Rupanya sejak mereka berpisah, Muaz bukan lagi Muaz yang Nurin kenal masa zaman sekolah dulu. Benar kata orang, manusia berubah seiring waktu.

Tapi Nurin senang dijadikan tempat Muaz meluahkan perasaan. Dia suka bila Muaz meluahkan sesuatu kepadanya. Itu tandanya Muaz selesa dengannya. Dan dia mahu kekal begitu. Dia tak mahu moment itu berlalu. Nurin sedar Muaz hanya rapat dan mengambil berat denganku kerana Nurin ini rakan niaganya sahaja. Tapi kebanyakan masanya mereka bercerita hal-hal peribadi lebih banyak. Nurin tahu dia ramai kawan, tapi dia tidak ada seseorang yang boleh dijadikan tempat untuk berkongsi keresahan, kegalauan dan kesedihan hatinya. Dan secara tak langsung, Nurin menawarkan dirinya.

Muaz pernah berkata, masa di kolej, dia ada ramai kakak angkat, dan hampir semua kakak angkatnya jatuh hati padanya. Nurin tahu, siapa yang tidak akan jatuh hati pada Muaz? dia baik, sweet, suka menolong orang, dan rupanya juga boleh tahan. Cuma fizikalnya agak kecil. Tapi yang penting hatinya amat baik. Bila dia menolong orang, dia akan tolong sampai habis. Mungkin kerana itu dia menjadi kegilaan gadis-gadis. Tapi Nurin katakan pada Muaz, perasaan kakak-kakak angkat Muaz padanya dan perasaan Nurin pada Muaz berbeza. Pada mereka hubungan adik-kakak itu hanyalah samaran dan isyarat untuk mereka tidak melepaskan Muaz ke tangan orang lain. Sedangkan bagi Nurin, hubungan adik-kakak itu tidak ada maksud lain. Nurin kakak, dan Muaz adik. Jadi tak mungkin akan berlaku apa-apa padamereka. Muaz hanya tersenyum mendengar kata-kata Nurin

Tapi, sejak Muaz  hadir dalam hidupnya, hidupnya yang dulu hambar, kini sedikit berseri. Setiap masa mereka bersama, akan dimanfaatkan sepenuhnya oleh Nurin untuk menceriakan dan menggembirakan Muaz. Orang pernah kata, hati-hati melayan Muaz, takut diri sendiri terluka nanti. Tapi Nurin keraskan hati, berkali-kali ingatkan dirinya sendiri bahawa dia tak mungkin akan jatuh hati pada Muaz, kerana perbezaan umur mereka terlalu jauh. "Lagipun tak mungkin dia akan jatuh hati padaku." Fikir Nurin. Itu memang mustahil. Atas alasan itu, Nurin terus seronok melayan Muasz, walaupun dia tahu, Muaz hanya akan menghubunginya untuk bertanyakan perkembangan perniagaan mereka.

Kadangkala sebenarnya timbul juga kerisauan di hati Nurin, takut hatinya berubah suka pada Muaz. Maka dia rasa perlu hati-hati. Satu hari, Nurin menemani Muaz membeli beg di KLCC. Mulanya Muaz mahu pergi dengan kawannya, tapi kawannya ada urusan lain, jadi dia mencari Nurin jadi penggantinya, menemani dia tawaf KLCC tu untuk mendapatkan beg yang diinginkan. Dari satu kedai ke satu kedai, mereka masuk, dia mencuba beg yang ada, tapi ada sahaja yang tidak kena. Tapi Nurin layankan juga, walaupun kakinya sudah lenguh mengikut dia kesana kemari. Siapa kata perempuan sahaja yang mampu tawaf shopping mall?? lelaki pun ada tau.

Selepas hampir 20 minit, mereka masuk ke kedai Calvin Klein. Ada dua design beg terbaru. Muaz meminta pendapat Nurin. Setelah hampir setengah jam mencuba kedua-dua beg itu, dan bersoal jawab dengan promoter disitu, menggayakan beg-beg itu, akhirnya Muaz membeli salah satu beg itu. Boleh tahan harganya. RM 900. Tapi dia puas hati, kerana designnya yang simple, tapi kulit. Nurin senang hati lihat Muaz memilih beg itu dengan mengambil kira pandangannya. "My opinion does matter." bisik hatinya.






Setelah itu mereka ke Kinokuniya, mencari buku. Nurin ingin membeli buku Chicken Soup for the soul. Manakala Muaz sibuk mencari buku tentang kucing. Ya, kerana kan tak lama lagi dia mahu memelihara kucing, jadi dia mahu tahu segalanya tentang kucing. Nurin sebenarnya sudah penat merayau dari tadi, tapi kerana melihat Muaz betul-betul ingin mencari buku itu, maka dia turutkan sahaja, dan dia berikan juga pandangannya, siapa tahu diambil kira lagi. Setelah hampir sejam mereka disana, barulah mereka keluar meninggalkan KLCC dengan rasa puas hati. Muaz puas hati kerana dapat beg dan buku yang dicari. Nurin puas hati melihat Muaz gembira. Itu sudah cukup baginya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...