Wednesday 25 January 2012

AWAK SUKA SAYA TAK? (BHG 5)




Hafiz tidak memberi respon pada pertanyaan Amirah. Sampai di kawasan parking motorsikal, dia menghulurkan helmet kepada Amirah.
"Kita nak pergi mana?" Amirah menyoal lagi, tak mahu menyambut helmet yang dihulur Hafiz.
"Tadi awak mintak tolong saya kan? ni saya tengah tolong la ni. Ke awak nak tetus main kejar-kejar dengan mamat tu?"
Amirah terdiam. Dia terus menyambar helmet dan saat itu lelaki itu makin hampir dengan mereka, Hafiz terus menghidupkan enjin motor, dan memecut keluar dari kawasan itu bersama Amirah. Sepanjang perjalanan hati Amirah masih berdebar-debar.
"Aduh, mana pulak la mamat ni nak bawak aku, dah lepas satu bala, ni harap-harap janganlah bala jugak. Ya Allah, lindungilah hambamu ini, janganlah dia ni pun nak buat apa-apa pulak kat aku, Ya Allah..." bisik hati Amirah. Akhirnya Hafiz berhenti di kawasan Tasik Permaisuri. Amirah turun dari motor, kawasan sekelilingya ada ramai orang beriadah kerana hari telah pun menginjak ke petang.
"Kalau dia nak buat apa-apa takkanlah dia bawak aku kat sini pulak, kan.." bisiknya perlahan.

"Awak ni betul-betul Amirah yang kat dalam fb tu kan?"
"So awak ni Hafiz la?"
"Yela, kalau tak macamana saya kenal awak dan tolong bawak awak sampai sini"
"Hah? habis, kalau kita tak kenal, awak tak nak tolong saya la?" Amirah sedikit meninggi suara, marah dengan kata-kata Hafiz.
Amirah meninggalkan Hafiz yang terpinga-pinga. "Eh, salah ke apa yang aku cakap tadi?" gumamnya.
"Amirah, tunggu!" teriak Hafiz sambil mengejar gadis itu.
"Ok, ok, sorry, sorry, saya takdelah maksudkan macam tu, janganlah marah, patutnya awak kena terima kasih dengan saya tau, sebab dah selamatkan awak."
Amirah berhenti. "Betul jugak, kalau tak sebab mamat ni, memang nahas aku tadi.Apelah kau ni Amirah, at least terima kasihlah sikit kat mamat tu." Dia mengutuk diri sendiri.
Dia berpaling ke belakang dan Hafiz sudahpun terpacak di hadapannya kini. "Hensem jugak mamat ni...hehehe..." bisik hatinya nakal.
"Oklah, thanks sebab selamatkan saya tadi, yea."
"Haaa....macam tulah, kan elok sikit. Tak sangka kan kita akan jumpa dalam keadaan macam ni."
"A,ah...dah takdir kita akhirnya jumpa jugak, kan."

"Amirah, nak tanya boleh?"
"Apa dia?"
"Kenapa awak lari dari lelaki tu? siapa dia?"
Amirah mengeluh. "Panjang ceritanya, wak"
Melihatkan Amirah yang keberatan membuka mulut, Hafiz memahami, walaupun hatinya ingin tahu apa sebenarnya kaitan antara Amirah dan lelaki yang mengejarnya itu. "Takpelah, kalau awak taknak cerita, saya faham. Mungkin satu hari nanti awak dah sedia nak cerita, awak boleh cerita anytime."
Amirah senang dengan sikap Hafiz yang memahaminya. "Insyaallah, satu hari nanti awak akan tahu juga."
Melihatkan waktu yang menginjak ke pukul 6.00 petang, Amirah ingin pulang.
"Awak, saya balik dululah, dah lewat ni, saya belum solat asar lagi."
"Jom, saya hantarkan." Ujar Hafiz.
"Eh, takpelah, rumah saya dekat je, susahkan awak je, saya boleh naik teksi."
"Ala, janganlah takut, saya bukan nak jual awak pun, saya hantar awak balik, yea, lagipun kalau jual, belum tentu laku awak ni." Sempat Hafiz mengenakan Amirah.
"Amboi, amboi, mengenakan saya yea, oklah, awak hantar saya balik yea, minyak motor habis nanti jangan salahkan saya pulak."
"Takde maknanya cik Amirah oi,"

Di rumah Amirah asyik terfikirkan kejadian siang tadi. Dalam cemasnya kerana lelaki itu hadir semula dalam hidupnya, tetapi pertemuannya dengan Hafiz membuat hatinya berbunga-bunga. "Ok jugak mamat tu, taklah skema sangat, tapi taklah bagus sangat pun, tapi okla....." Dia berkata sendirian.

BERSAMBUNG........ 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...