Saturday 5 April 2014

Bas yang Internasionale

Wah, tajuk pun dah ala-ala filem, kot boleh jadi protege Mamat Khalid alangkah bertuahnya badan, kaki, tangan, semualah.

"Abang rasa....kita patut berkolaborasi buat filem barula, 
mungkin Zombie Kebun Pisang ke, atau Man Meggi ke, pun boleh, pun boleh....."

Gitu...kelas sungguh aku berangan nak jadi orang filem. Entah dari mana timbul angan-angan sebegitu aku pun musykil. Merepek meraban tak sudah-sudah.


"Ape yang kau merepek ni haaa....cut the crap will ya!"

Ha, Cik Meow ni sudah marah, siap speaking London lagi. Ok, ok. Aku tak merepek lagi.

Aku ni ulang alik pergi kerja naik bas. Bas RapidKL tu. 

Memang aku ni kira penumpang tetap sampai hampir semua abang drebar kat stesen bas tu kenal aku ni. Cuma belum sampai tahap nak mintak diskaun tambang je sebab aku ni regular customer. Eh, kejap, menarik juga idea tu. Akan ku cuba sampaikan niatku pada abang drebar tu. 

"Seringgit pun nak mintak diskaun???"

Haha, sori abang drebar, saya janji tak buat lagi. Marah pulak abang drebar ni.

Tiga hari lepas aku pergi kerja macam biasa, naik bas RapidKL ni kat Hentian Kajang tu. Penumpang tak ramai. Standard. Tengahari memang tak berapa ramai orang.

Dekat kerusi depan yang mengadap pintu keluar bas tu, duduk tiga orang awek Chinese look. Tapi bila dengar diorang bersembang, rupa-rupanya dari Indonesia. Tengok gaya pakaian macam loaded, mungkin datang sini jalan-jalan. Siap berselfie bagai dengan tab canggih. Kompem la datang melancong. Aku perhatikan aje gelagat diorang. Manja-manja gitewwww....awww....hahaha...

Tiba-tiba aku terdengar suara brader kat kerusi sebelah tu bercakap kat handphone beliau. Mula-mula dengar macam slang Sabahan, tapi bila diamati betul-betul, telingaku dapat menangkap bahasa yang digunakan bukan menunjukkan beliau dari Sabah, tapi dari Indonesia juga. Tapi golongan yang datang sini ya nyari rejeki, pak. Ha, dah berjangkit pulak kat aku, nilah padah asyik tengok Sinetron je.

Ok, aku cuba abaikan walaupun suaranya boleh tahan macam dia sorang je yang duduk dalam bas tu.

Dan aku terdengar pula suara seorang wanita, dari arah belakang. Sekali bunyi arab,da. Aku toleh ada sebuah keluarga bahagia di belakang, Orang Arab la ofkos, si isteri tengah memperkatakan sesuatu pada sang suami sambil diperhatikan oleh anak kecil mereka yang berada di tengah-tengah. Ha, bahagia kan.

Maka aku baru perasan, tak ada orang Malaysia pun dalam bas tu sebenarnya. Adalah seorang budak perempuan India, budak sekolah menengah aku kira berdasarkan t-shirt yang dia pakai. Duduk depan sekali dekat abang drebar tu. Itu sahaja. 

Ini membuatkan aku terfikir : 

Bas ni dah boleh tukar nama, bukan RapidKL dah, tapi RapidInternasionale. Menarik jugak nama ni, kan.....



1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...