Monday 13 August 2012

PENAKUT

"Dan aku memang penakut..."-PENAKUT by YUNA

Aku ni seorang yang penakut, takut pada hantu,  itu realiti yang aku tak dapat nak nafikan dari dulu sampai sekarang. Dalam 24 tahun setengah hidup aku ni, aku tak perasan bila yang aku mula jadi penakut sangat-sangat ni.

Aku tau ketakutan aku ni buatkan kawan-kawan gelak kat aku, adik-adik aku perlekehkan aku. Ah, tapi peduli apa itu semua, perasaan takut tu hak peribadi setiap insan, kan. Aku tak gelak pun kat kawan aku yang melompat-lompat takutkan lipas, yang terjerit-jerit takutkan kucing, dan takde sedikit pun rasa nak memperlekehkan ketakutan adik aku pada tikus. Cuma boleh berlagak macho sket la depan diorang sebab aku tak takut pun ngan makhluk Allah yang comel-comel tu...




Tengok, tengok.....punyela comey pun diorang leh takut gak kat makhluk tuhan paling kiut nih???

Tapi tak kisahlah, macam aku kata tadi, rasa takut tu hak milik setiap insan, jangan dipersoalkan, mungkin diorang ada alasan kenapa takut kat mereka-mereka ni.

Berbalik pada ketakutan aku. Aku memang takut kat hantu, kekadang terover takut pun ada, sampaikan aku  memang pesan pada diri aku, untuk tidak menonton cerita-cerita yang ada hantu, yakni cerita seram. Kalau ada orang ajak tengok movie, cite hantu, aku awal-awal lagi say no, hatta korang nak sponsor tiket tu, plus popcorn ngan pepsi skali, ataupun plus pakej tambang aku pegi balik dari rumah ke panggung wayang pun, aku tetap tak mau.


Mungkin kalau hantu2 sekiut ini, maka aku tak akan jadi penakut....


Masa zaman sekolah, sepupu-sepupu aku memang suka tengok cerita hantu, pakcik ngan makcik aku pun melayan, jadi bila ada drama hantu kat tibi, aku terpaksa surrender, duk berkurung dalam bilik layan radio era.fm time tu. 

Tapi skang bila dah keja, dah ada tibi sendiri, bila ada drama hantu tayang kat tibi, sukati akula nak tukar channel, kan, tibi aku punye, roomate aku ngan adik aku memang tak puas hati punye ngan aku, terutama ari khamis, memang aku tak kasi diorang berdua tukar channel tv3 bile kul 10.30 malam, kecuali bile adik aku rasuah aku, kasik aku pakai laptop die selama drama tu ditayangkan, hahaha.....

Tahap kebencian plus ketakutan aku ngan hantu ni, kekadang bila iklan dia kua kat tibi, aku palingkan muka, punyela penakut. Bila nak tido, aku memang tak berani tutup lampu, bebudak dua orang tu hangin je ngan aku, sebab diorang tak suka tido terang-terang. Tapi skang, lama-lama aku dah tak kisah kalau diorang nak tido tutup lampu, ngan syarat, kasik aku hanyut dulu. (Punyela teruk.)

Makanya di bulan pose ni aku rasa akula antara insan yang seronok sekali, sebab kan kalau bulan pose setan sume kene ikat.....


kredit to En. Zack Zukhairi


Jadi bulan pose ni aku bole la berlagak berani sket, hehehehe.....maka bulan pose ni barula aku berani tido tutup lampu, kan...Tapi untuk tonton cerita hantu tu masih lagi menjadi kepantangan aku....orang sume seronok layan movie2 hantu, keramatla, apela, aku takde, tetap dsengan pendirian aku...hahahaha....

Aku memang penakut, so what? ini negara demokrasi, kan, sukati akula nak takut kat hantu pun, kan...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...