Saturday 28 July 2012

Pose time kecik ngan time dah besar

Bulan pose ni memang buat aku terimbau kenangan lama. Masa berpose time kecik-kecik dulu.

Bangun sahur tu memang payah. Sebab kena bangun awal pagi, kalau nak g sekolah, pukul 6.30 baru bangun, tapi time sahur, pukul 4.30 pagi! gile awal. Awal pagi kan sejuk, rumah makcik aku pulak rumah papan yang letaknya di pinggir hutan, memang menggeletar nak bangun. Dah bangun tu, dalam 10 minit masa habis duk menung atas katil, menghilangkan mamai, menggenyeh-genyeh bijik mata yang tak cerah-cerah. Turun dari katil, jejak ke lantai menuju ke dapur perlahan-lahan sebab sejuk sangat bila setiap kali tapak kaki mencecah lantai papan yang beralaskan tikar getah. Selipar tidur yang cute-cute yang bersepah jual kat kedai tu aku takde. Kalau nak gantikan dengan selipar jepun yang pakai time pegi main kejar-kejar petang-petang tu kang tak boleh juga walaupun selipar tu cute juga. Kang tak pasal-pasal makcik aku sumpah aku jadi selipar.



Sampai-sampai je kat dapur, makanan semua dah siap terhidang, tinggal nak ngap je. Makcikku memang rajin, sahur pun tetap masak, walaupun lauk simple. Tu yang best, lauk fresh...hahaha...tatkala kedinginan pagi tu, dihidangkan dengan nasi panas, lauk fresh, terus hilang ngantuk aku, selera terus datang. Dalam pada seronok makan, makcikku mesti ingatkan aku :"jangan lupa niat puasa..." sebab dia tau anak sedara dia ni pelupa sket.

tetiap hari makcik aku ingatkan, kalau tak memang aku lupa


Time puasa, biasanya dalam pukul 10 pagi tu, aku memang segar lagi, boleh lagi takat nak tolong-tolong basuh pinggan ke, jemur kain ke, tolong potong rumput kat laman, memang takde hal la, konon larat la puasa. Masuk pukul 4 tu macam dah slow sket, muka pun dah menunjukkan unsur-unsur kepenatan, dah macam tenaga tu tinggal 40% je. Nasib baikla time tu aku kecik lagi, belum dapat lesen nak kena masak, kalau tak, silap-silap, bawang tu pun boleh menggoda selera aku, lapar punya pasal.

Dalam pukul 6, memang aku tersadai jela kat kerusi depan tibi, sambil layan Jejak Rasul. Memula boleh la fokus kat cite tu, tapi makin lama, fokus makin lari, maka mulalah setiap 10 minit, aku tanya bila nak buka, sampai makcik aku pun malas nak layan.

Rancangan peneman saat menunggu time berbuka

Bila nak dekat-dekat buka, time ni paling eksaited, terus segar, makcik aku mintak tolong hidang makanan pun terus laju je, tengok makanan yang ada, memang tak sabar-sabar dah la, mata time tu tak pandang lain dah, kat jag air tu je. Mak cik aku kata kalah singa lapar. Bila azan je, apa lagi.....serang!!!!!!!!! hahaha....air dah masuk dalam 2 gelas, serang makanan, tapi sebab dah banyak minum air, so takdela banyak sangat aku makan, ceh, penat je tunggu sampai buka pose, makan sikit je, tak larat.

*************************************

Skang ni bila dah besar-besar ni, lain la pulak. Sebab duk bujang, so semuanya serba serbi sempoi. Sahur kekadang makan megi je, tak pun roti. buka pose, beli la lauk sejenis dua kat bazar tu, kalau ada lebih, panaskan time sahur. Dah tak thrill cam masa kat kampung dulu dah.

Time-time ni memang teringat saja kat kampung. Bila call makcik, tanya dia buka makan ape, gulai pucuk ubi pun kedengaran sedap, janji berbuka dengan keluarga. Apakan daya, diri ini perantau.....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...