Thursday 1 November 2012

cuti yang sangat produktif

Bila dah seminggu memerah keringat dan tenaga untuk bekerja dengan penuh dedikasi, hari cuti memanglah hari yang sangat dinanti-nanti. Sangat seronok tak terkata umpama doraemon diberi upah dorayaki oleh mama Nobita lepas tolong beliau pergi ke kedai. Sangat heaven rasa dihati.

aum..nomnomnomnom....wah, sangat sedap, teringat dorayaki makcik 
yang meniaga kat depan pasaraya Giant.....


Maka seusai kerja, hati dah seronok memplanning bermacam-macam hal pada hari cuti nan sehari itu. Dengan hati yang berlagu riang dan berbunga-bunga kembang setaman. Biasa kalau cuti plan paling standet skali bagi orang-orang yang berkerjaya seperti daku ini ialah merehat dan menenangkan badan dan minda agar dapat mengembalikan tenaga yang hampir kehabisan umpama keta kancil yang hampir kehabisan minyak tapi dah nampak signboard stesen minyak lagi 500km dihadapan, maka sangatlah berkobar-kobar si pemandu untuk mengisi full tank supaya sang kancilnya boleh berjalan lancar seperti asal...


tuh, tuh, I dah nampak petronas, fuhh....selamat, ngam2 meter dah sampai E...

Atau dalam bahasa melayu mudah, TIDUR.....

Aku tak mahu menjadi begitu. No, no, no. Sebagai seorang anak muda yang sangat berwawasan dan berpandangan jauh, cutiku harus diisi dengan perkara-perkara yang berfaedah lagi mendatangkan kebaikan kepada diri sendiri dan alam sekeliling. 

Maka malam itu sambil berguling-guling bak tenggiling di tempat tidur, kalau tenggiling ternampak pun mungkin ia akan terharu kerana menganggap telah bertemu dengan sedara bau-bau bacang beliau. Aku dah plan, bangun pagi-pagi, mula-mula sekali aku nak pergi jogging. Dapat seround dua kat taman tu dah ok, mengeluarkan peluh dan menyihatkan badan.

Fuh, fuh, fuh....go, wani, go wani...go, go, go....

Pastu dah settle joging, mahu menyetelkan baju-baju yang tak berbasuh, ala, tak susah pun, sumbat dalam mesin, tekan butang, tunggu abis, sidai...senang bukan? semudah A, B, C...

Kemudian kemaslah bilik yang sudah umpama sarang tikus layaknya. Mungkin kalau tikus tu buat reunion sekolah menengah pun aku tak perasan, sebab bersepah boleh tahan la. Maka sebagai seorang yang ingin menjadi calon menantu yang solehah, kenalah rajin mengemas, maka kalau ada ibu-ibu yang sedang cari calon menantu untuk anak bujang kalian, mungkin saya boleh masuk top 5 kot..hahaha...geli sekejap.

Afterdat, ingat nak keluar sebentar bertemu sahabat lama yang dah berkurun tak jumpa padahal kerja building sebelah-sebelah aje, sorang KLCC, sorang Pavillion tapi punyalah takde masa, umpama U kat Jerman, I kat Australia gayanya, kan.

Setelah memplanning beberapa ketika, maka terlenalah aku sambil senyum-senyum umpama budak iklan susu Everyday tu.

Susu Everyday yang adik minum, habis segelas, senyum-senyum....

Dan keesokan harinya....

Aku tersedar, dan kelihatan jam menunjukkan pukul 9.55 pagi!!!!! HAMAIGAD, HAMAIGAD....Hancus plan pertama aku. Tak jadilah joging. Aku pun basuh baju dan kemaslah bilik sikit-sikit. Tanda malas.

Bila nak bersiap-siap nak keluar beberapa jam kemudian, tiba-tiba dengar bunyi guruh. Seakan-akan tak mengizinkan aku keluar.

Aku dah agak dah. Time aku dah siap-siap kot. Tinggal nak sarung kasut, dan jalan. Namun langit lebih mencemburuiku. Umpama Encik Haris nampak Izzah berduaan dengan Mail. Begitu mungkin. Terus beliau menurunkan cecair yang bergelar hujan, membasahi bumi, tanpa segan silu.

Ok. Tukar baju. Tengok tv aje.



















































3 comments:

  1. hahahah alasan! kalau hujan boleh jogging pakai payung la! :p

    ReplyDelete
  2. Uik..joging pakai payung???? Dah rupe mcm mak datin nk praktis utk sukaneka je....huhuhu

    ReplyDelete
  3. Uik..joging pakai payung???? Dah rupe mcm mak datin nk praktis utk sukaneka je....huhuhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...